Известни имена като Салвадор Дали, Хуан Миро, Марк Шагал, Анди Уорхол слагат подписа си под рисунки, които красят бутилки с вино
Безспорно главното предназначение на винения етикет е да информира. Но в същото време той е лицето на виното, елементът, който привлича вниманието и може да повлияе емоционално на решението за покупка. Затова не е изненадващо, че през годините не един и двама винопроизводители ангажират известни художници, които специално да изработят етикетите на техните вина.
За първи път репродукции на картини се появяват на винените етикети на Chateau Malrome. Замъкът, който произвежда това вино, принадлежи на графиня Аделаид дьо Тулуз-Лотрек, майката на известния художник. Анри дьо Тулуз-Лотрек умира млад и в памет на своя син графинята започва да използва картините му върху етикетите на виното, отлежаващо в замъка. Традицията надживява графинята – репродукции на творби на Тулуз-Лотрек се появяват върху етикетите на Chateau Malrome и в днешно време.
Серията на Ротшилд
Идеята за декориране на винени етикети с произведения на известни художници подхваща семейство Ротшилд, но те предпочитат рисунките да са направени специално за техните вина. В началото на ХХ век обаче хората на изкуството странят от комерсиални ангажименти. За да бъдат привлечени творците за идеята бил нужен човек, който да е близо до света на виното и в същото време да не е чужд на изкуството. Подходящ за тази роля се оказва барон Филип де Ротшилд, правнук на Натаниел Ротшилд, първият собственик на Chateau Mouton-Rothschild. През 1924 г. младият барон заявил, че в неговото шато ще бъде създадено велико вино, придружено от отличителен знак, удостоверяващ благородния му произход, а именно – специален етикет.
Много художници от началото на века били не само лични приятели на Филип, но и чести гости в неговия замък. Въпреки това първоначално те отхвърлят предложението да станат автори на етикети за бутилки. Да се захване с дизайна на опаковката се съгласява само младият моден художник Жан Карлю. Резултатът е шокиращ – специална бутилка, крещящ етикет и за първи път изписване на насочващия надпис Mis en bouteille au chateau (произведено и бутилирано в шатото), превърнал се по-късно в задължителен за качествените вина по света.
Авантюрата не минава без последствия за барона, който трябва да изтърпи критиките на консервативно настроените ценители на хубавото вино. Идеята временно заглъхва. Никой друг не се съгласява да последва примера на Карлю чак до края на Втората световна война. През 1945 г. в чест на победата барон Ротшилд решава да постави на етикета любимия знак на Чърчил – “V” (Victoire). Графичната композиция изпълнил младият художник Филип Жюлиан.
Научил за интереса на Ротшилд към именитите живописци, един от пионерите на кубизма Жорж Брак сам предложил услугите си на барона. Той пристигнал в шатото и на място нарисувал натюрморт с чепка грозде и наполовина пълна с вино чаша, който собственоръчно подписал.
По-късно на етикетите на Chateau Rothschild по различно време са работили Салвадор Дали, Хуан Миро, Леон Бакст, Марк Шагал, Анди Уорхол. През 1973 самият Пабло Пикасо се съгласява да сътвори етикет за винарската изба. За съжаление геният умира през същата година преди да успее да реализира идеята си. Дъщеря му Палома позволява да се използва за оформлението на бутилката един от акварелите на художника. Между другото 1973 е и годината, когато Château Mouton Rothschild е признато за един от първите Grand Cru. Не е чудно, че колекционери са готови да платят за бутилка с илюстрация на Пикасо от 1973 равностойността на цяло богатство.
Традицията за участие на художници в проектите на семейство Ротшилд е жива и до днес. Живописците обаче не работят за баснословни хонорари. Тяхната работа се заплаща в натура – десет кашона с по 20 бутилки всеки, пет от които от реколтата на съответната година, за която създават илюстрацията.
Филипин, дъщерята на Филип дьо Ротшилд, доразвива идеята на баща си, но вече в нов формат и естетика. През 1975 г. тя предлага на ценителите на семейното вино рисунка от Анди Уорхол, а през 1982 г. се обръща към известния филмов режисьор Джон Хюстън (1906- 1987 г.). Създателят на филмите „Малтийски сокол“, „Мулен Руж“, „Сбогом на оръжията“ и др. притежава талант на художник, познат само на малцина негови приятели. Тъй като по това време той живее в Мексико, откъснал се от светската суматоха, се наложило Филипин да го увещава. Накрая Хюстън се сгласява да нарисува композицията, която украсява етикета на виното от реколта 1982.
Творбите на Алфонс Муха
Чешкият художник Алфонс Муха е известен и като автор на рекламни продукти, от плакати до илюстрации за бисквити. Като творец на винени етикети той успешно си сътрудничи с един от най-големите световни производители на шампанско Moët & Chandon. Картини на Алфонс Муха все още се използват за дизайн на винени етикети. Работите на художвика продължават да вдъхновяват винарските компании. McGah Family Cellars, производители на вино от Напа Вали в САЩ, например направиха редизайн на етикетите на марката си “Скарлет” в стила на неговите произведения. Рисунката е дело на съвременен европейски илюстратор, но според компанията той е постигнал търсеното от тях – топлият, уникален стил на работите на Муха.
Art колекцията на испанската Gramona
Известният производител на испанските пенливи вина кава – компанията Gramona, също пусна колекция Art. Ярките и стилни магнум бутилки с десетгодишно шардове от серията са украсени от известни испански художници. Сред тях е и един от основните представители на съвременното абстрактно изкуство Рафаел Каногар, както и изключителният художник, графичен дизайнер и скулптор Йосеп Гиновърт (Josep Guinovart).
Vendemmia d’Artista
Известната италианска изба Tenuta Ornellaia стртира през 2006 г. специален проект, наречен Vendemmia d’Artista, чиято основна идея е да се направи връзка между виното и изкуството. Всяка година един от поканените творци въплъщава във винения етикет на Ornellaia своите емоции, чувства и преживявания. Художникът има задачата да създаде произведение на изкуството, което отразява характера на виното от съответната реколта, пречупен през уникалността на таланта и стила на самия творец.
Този проект има и важна благотворителна мисия. Всяка година една бутилка вино от 9 литра с етикет, изрисуван от известен художник, както и още няколко бутилки с голяма вместимост, се предлагат на аукцион, като приходите от търга се насочват към организации, които се занимават с опазване и реставрация на произведения на изкуството.
За оформянето на етикета на виното Ornellaia 2006 Vendemmia D’Artista L’Esuberanza например бил поканен италианският художник Луи Онтани, който е сред признатите световни имена на шейсетте години. Неговите творби черпят вдъхновение от историята и класическата митология. Художникът е известен и с това, че използва различни техники и методи, дотолкова несъвместими на пръв поглед, че резултатът не може да не впечатли. Негови творби са изложени в по-големите музеи по света. Сред художниците, разработили етикети за марката, е и немският художник, режисьор, фотограф и скулптор Ребека Хорн, както и най-известният съвременен китайски художник Чжан Хуан.
Бяло поле
И накрая една любопитна възможност – хърватският бранд Stina предлага вино с абсолютно бял етикет. На него всеки може да създаде свой собствен шедьовър и да се почувства като Дали, Кандински или някой друг велик художник, припознал етикета като достойно за четката му платно.