Той иска свобода, живее на бързи обороти и търси близост
По какво се различават днешните потребители от предходните поколения? Преди всичко по това, че са „свързани“. Свързаният потребител е иноватор, попива технологиите и ги прилага в повечето аспекти от живота си. Да си постоянно свързан с интернет обуславя коренно различно поведение и познаването му е жизненоважно за бизнеса, каза Мирослава Георгиева, ръководител дивизия “Потребителски преживявания” в GfK Bulgaria, по време на 11-ата годишна конференция Retail in Detail, организирана от сп. “Регал” и GfK.
Отношението на съвременния потребител към технологиите се променя. Ако преди години хората са движени от желанието да имат най-новата техника за момента, за да се покажат статусно, то днес по-голяма част от тях търсят интегрираност на различните технологии, така че животът им да бъде по-лесен. Дори желанието за свобода, което е една от растящите ценности в световен мащаб, според глобалното изследване GfK Consumer Lifestyle, се отъждествява все по-често с удобството. Решаващият фактор за избора на smart устройство например е удобството му. Ако преди три години голяма част от хората гледат със скептицизъм на т. нар. mobile wallet, особено 15-29-годишните, днес вещта, която те задължително взимат, когато излизат от вкъщи, е мобилният телефон, а не портфейла, посочи лекторът.
Според нея не е далеч времето, когато дори лицето и емоциите могат да се превърнат в конвертируема валута. Вече са познати системи за разплащане чрез сканиране на лицето през мобилен телефон. А галерия за произведения на изкуството от стъкло в Швеция наскоро приложи нестандартен подход по време на аукцион, като обяви за победител в наддаването кандидат купувачите, изразили най-силни емоции при контакт с продукта.
Голяма част от консуматорите стават изключително нетърпеливи и не са готови на жертви, ако продуктите не са лесни за персонализиране. Предавайки контрола на един smart часовник например, те си освобождават време за по-важни неща от поддръжката на дома. Потребителят на бъдещето ще може да предава дори контрола за своите решения. Amazon вече е панетновала алгоритъм, който прогнозира кога потребителят има вероятност да си поръча дадена стока или услуга, за да може онлайн търговецът да му я достави преди това.
Животът на скорост е друга особеност на днешните потребители, според Мирослава Георгиева. Да си модерен и забързан се превръща в социална монета, която е ценностно определена. Неприлично е да кажеш, че имаш свободно време и няма какво да правиш с него. Наблюдаваме също така културен дефицит на разстроеното внимание, тоест времето, което отделяме на дадена работа намалява – от 12 минути през 1998 г. на пет днес. Освен това, ако през 2000 г. хората са реагирали на импулс за 12 секунди, сега го правят за осем. Това означава, че бизнесът все по-трудно ще задържа вниманието на своите потребители, когато иска да им продаде нещо.
Променя се и желанието за връзка между хората. Близосттта, или принадлежността към дадена група, не е ново явление. Това, което я прави интересна днес е, че съвременният забързан потребител, който иска да изглежда винаги зает, иска също така да не бъде толкова често намиран. Това показва колко сложен и комплексен е той от гледна точка на бизнеса, който се опитва да стигне със своя продукт до него.
Свързаният потребител се намира в повратна точка, повлияна от прехода между технологиите сами за себе си към технологиите, които са напълно интегрирани в живота му. В това свое придвижване той търси свобода (мислена през различните й метаморфози като удобство), живот на бързи обороти и персонализация на същите тези технологиите, която свързва с тяхната хуманизация, обобщи в заключение Мирослава Георгиева.