Как се гради винена култура у цяла една нация
Ема Гао е симпатична дама с искрена усмивка, която всяка седмица организира дегустации на млади вина, създадени в избата на семейството й в Нинся, отдалечена китайска провинция на границата на пустинята Гоби. На тях тя кани студенти, за да се насладят на ароматните и вкусовите характеристики на вината и да сравнят местните плодови напитки с елитните френски вина.
Преди 20 години Гао и нейният баща дори не си представяли, че един ден ще бъдат ангажирани с производството на вино. До решението Гао да замине за Франция, за да изучава винопроизводство двамата стигат, след като баща й засажда лозов масив. Младата китайка завършва успешно образованието си и се премества в Château Calon-Segur, където се запознава с бъдещия си съпруг, също винопроизводител. Отношението на французите към винопроизводството очарова Гао и тя разбира, че най-важно за нея е да се фокусира върху качеството на напитката до получаването на перфектен резултат. След завръщането си от Франция започва бизнес заедно с баща си, като първоначално правят 3000 бутилки годишно. Днес Гао произвежда 60 000 бутилки със стилни етикети, като цената на една е 75 долара.
Бордо по китайски
След като нейната винарна получава международно признание, 38-годишната Гао става звезда в един бизнес, който поначало изглежда най-неперспективния в Китай. Компанията й Silver Hights е пионер на пазара на вино в страната, внедрявайки в Азия западните технологии, които лесно се адаптират към масовия пазар в Китай.
Китайската бизнесдама избира за модел известната Nappa Valley – основният винарски регион на САЩ (Калифорния), който доставя на световния пазар изключително вино. Гао си поставя за цел да създаде в Китай подобен по мащаб винен рай. „Хората знаят, че в Napa Valley правят най-доброто вино в САЩ, а в Бордо – най-доброто във Франция. И когато си помислят за китайско вино, аз искам веднага да им дойде на ум регион Нинся“, казва тя. Местните винари редовно печелят награди на международни изложения. Те планират да разширят лозовите си насаждения, а чуждестранните инвеститори обръщат все повече внимание на китайския пазар. Френският бранд Möet & Chandon например започна да произвежда известното си шампанско именно там, а алкохолният гигант Pernod Ricard модернизира своите изби в региона.
Пазарният бум на виното в Китай
Разбира се, все още Китай е по-известен с байцзю – традиционна алкохолна напитка, която е близка по вкус на водката. Но тъй като в страната се забелязва все по-активно развитие на средната класа, която се увлича по изисканите западни настроения, виното все повече се вписва в интересите на нейните представители.
Според статистиката през 2014 г. китайците са изпили половин милиард бутилки червено вино, което е два пъти повече, отколкото през 2008 г. (по данни на IWSR – изследователски институт със седалище в Лондон). Като цяло Китай е на 4-то място по консумация на червено вино, след Франция, САЩ и Италия. Логично и производството на вино през последните години значително се увеличава. Днес Китай е седма в света по производство на вино. С помощта на успешна стратегия и държавна подкрепа през 2014 г. страната е произвела 120 милиона каси вино.
„Китайското вино се произвежда главно за вътрешния пазар. Доскоро беше с такова лошо качество, че едва отговаряше на западните стандарти “, казва Ма Хуикин, професор в Аграрния университет в Пекин.
Новото поколение китайски винопроизводители се опитва да подобри качеството на напитката, за да спечели в конкуренцията на вътрешния пазар. За няколко десетилетия вкусовете на китайците са станали по-изтънчени и те търсят по-добро качество. Вкусът им към виното се възпитава от френските и американските вносни вина и те вече знаят как да разпознават доброто от лошото вино.
„Китай държи в ръцете си всички карти: страната е богата и със сериозни амбиции. Освен това производителите винаги са в състояние да наемат най-добрите консултанти в една или друга сфера на развитие. Затова не би било изненадващо китайското вино през годините да става все по-добро и по-добро”, коментира британският търговец на вино Стивън Спирър.
Жерар Колин, френски консултант, който помага на собственика на Château Lafite – банкера Ротшилд, да развие винарната си в Китай, казва, че китайската бизнесдама Гао е най-добрият винопроизводител в Китай. В действителност именно тя донася слава на местното вино. Това е истински подвиг, защото, за да се създаде плантация в сухия и хълмист терен на Нинся е много трудно. Спасението идва от това, че песъкливата почва е идеална за отглеждане на лозя. В близост са планините Алашан, които защитават лозята от сухия пустинен вятър, а прохладните нощи не позволяват на гроздето да узрее прекалено бързо.
През 2014 г. китайците са изпили половин милиард бутилки червено вино, което е два пъти повече от 2008 г.
В подкрепа на растящата винена индустрия, в началото на 90-те години държавата създава обширна система за напояване и винопроизводството е включено в общата стратегия за развитие на страната. През 2005 г. правителството помага да се открие първана демонстрационна винарна Helan Qingxue. През 2011 г. тя печели златен медал в престижното международно състезание на британската винена медия Decanter. А през 2009 г. Jia Bei La е обявено за най-доброто сортово червено Бордо в конкуренция с подобни вина от САЩ, Австралия и Франция. Така от напълно безперспективен секторът се превръща в невероятно бързоразвиващ се. Предприемачите осъзнават, че от винарство може да се печели добре.
Преди десет години в Нинся има само няколко изби. Днес те са повече от 70, а още около 40 са в процес на доизграждане. До 2020 г. правителството на Китай планира да построи 200 винарни. В страната най-популярно е виното от сортовете Каберне Совиньон, Мерло и Каберне Фран.
Голямата конкуренция не обезсърчава Ема Гао. Тя вече е започнала да изгражда нова винарна с още по-модерно оборудване. Разширява и площта на лозовите си насаждения, което значително ще увеличи оборота на Silver Heights – до 200 хиляди бутилки годишно.
Дисниленд за винолюбители
Виненият център Moet & Chandon в Китай, оборудван с най-новите технологии, се превърна в един от най-показателните за региона, след като отваря врати преди две години. Само за последната година от неговите складове са излезли 50 хиляди каси шампанско, които са продадени веднага на потребителите – предимно офис мениджъри от средната класа, така наречените “бели якички”.
„Moet & Chandon бавно, но сигурно завладява Китай”, казва Шен Янг, отговорен за пускането на това шампанско в Китай. „Днес търсенето на френски пенливи вина в Китай е доста ниско – 2% от общата консумация на вино. Когато пазарът стане по-зрял, ще говорим вече за около 9%“, отбелязва той. По думите му китайският пазар има голям потенциал, за което показателно е активното потребление на вино. Нарастващата репутацията на региона Нинся привлича инвестиции, включително чуждестранни, така че през 2014 г. производството на вино се е увеличило три пъти в сравнение с 2011 г. и възлиза на 270 милиона бутилки, изтъква Янг.
Changyu Pioneer Wine – най-старият китайски винопроизводител, е един от трите гиганта, които доминират на китайския пазар. За да помогне на потребителите да разберат техния продукт, концернът създава своеобразен рай за винолюбителите – Disneyesque – истински замък с фонтани, кули, пазачи в рицарски доспехи, охрана на входа. Всичко това се разпростира на над 140 квадратни фута земя и струва на собствениците 100 милиона долара.
Това не е единствената крепост на територията на Китай. Те общо са 6 и са били създадени с една единствена цел – да внушат на китайската средна класа любов към почивките в западен стил. Генералният мениджър на комплекса Руан Ши Ли е убеден, че тази година, ще бъдат посетени от най-малко 80 хиляди души – това е два пъти повече, отколкото през първата година от отварянето на замъка.
Винени спекулации
Според някои анализатори бумът в сектора на виното може да доведе до спекулации. Чен Деки е един от първите инвеститори в Нинся, който купува 25 000 дка земя през 2007. Днес той е разделил площта на отделни териотрии, за да се създаде 100 „мини замъка“, които предлага за продажба на богати китайци.
Нарастващата репутацията на региона Нинся привлича инвестиции, включително чуждестранни
По думите на Чен вече са се намерили купувачи, готови да платят по 1 милион юана (около $ 160 000). Така той ще спечели два пъти повече от първоначалната си инвестиция в земята.
Други смятат, че заради бума на винарската индустрия ще пострада качеството. Се Донжианг, китаец, който притежава винарната Ektimo в калифорнийския щат Севастопол, се завръща в Нинся през есента, за да опита вината и остава разочарован. Според него бързото развитие на сектора изтласква в страни грижата за качеството, новопрохождащите винари не разбират кои сортове трябва да пуснат корени в определена почва. Комбинацията на подходящи почви, благоприятен климат и правилни грижи за лозето правят вината уникални, припомтя той.
Създаване на винена общност
Младият ценител на виното от провинция Хунан, Чжоу Джианю, подобно на много млади китайци, е изучавал винен бизнес в чужбина. Първоначално той харесва италианските и френските вина. Но напоследък – и китайските. Причината според него е, че китайското червено вино има по-дълбок вкус от горепосочените.
Ценители като Чо ще играят все по-решаваща роля за развитието на винената култура в Китай. Първоначално вина купуват основно чиновници и ръководители на държавни институции, като предназначението им е за подаръци и банкети. Кампанията за борба с корупцията в страната обаче ограничава търсенето на скъпи вина и то започва да пада.
Това кара винарните да се фокусират върху „целевата аудитория“ – представителите на средната и висшата класа, които ценят виното заради неговия вкус, а не консумират тази напитка, само за да поддържат определен имидж в очите на другите.
С цел да разширят клиентската си база, винопроизводителите от Нинся активно доставят вино в големите градове. Извън Китай това вино се намира много трудно, а когато е възможно – цената му е много висока. Ето защо големите производители на китайски вина започнаха да сключват договори с водещи дистрибутори и много скоро китайското вино ще се превърне в обичайна гледка по щандовете на магазините в САЩ и Франция, наред с националната продукция.
Като цяло към днешна дата китайското вино събужда интереса на хора по целия свят. Ема Гао също хвърля по едно око на европейския и американския пазар, но все още не възнамерява да стъпи на тях.
“Китайските вина все още нямат шанс в конкуренцията с американските в ценово отношение. Така че засега ние сме фокусирани единствено върху подобряване на вкусовите и качествените характеристики на нашите вина“, отбелязва китайската бизнес дама.
По материали от laowai.ru