Когато качеството на виното и високите очаквания на световните винени експерти намерят пресечна точка
Concours Mondial de Bruxelles приключи с голям успех за България. Ще успеят ли българските победители да превърнат престижните награди в своя отличителна марка, която да им донесе пазарни предимства. Както каза председателят на конкурса Бодуен Аво по време на награждаването, медалите на първо място са гаранция за потребителите, но те са и много мощен маркетингов и комуникационен инструмент в ръцете на производителите. Какво е да те оценяват 350 винени експерти от цял свят, някои от които за пръв път чуват за България, и да отсъдят, че именно твоето вино заслужава медал в конкуренция с 9000 вина от над 50 държави?
Станислав Бакърджиев, Export Key Account Manager, „Вила Юстина“

Дали потребителите ще оценят тези отличия? Хората, които истински се интересуват от вина, безспорно ще го направят, масовият потребител засега се влияе от други лостове, основно ценови. В това отношение ние предлагаме три серии вина – серията „Вила Юстина“, която е в категорията 8.50 лева. Серията „4 сезона“ – между 12.80 и 14.80 лева, и флагманът на избата „Монограм“, представен от две вина. Белият ни „Монограм“ е чисто 100% шардоне, което вече три години е медалист от световното първество “Шардоне дьо Монд” във Франция. А червеният монограм, който е нашата гордост, е едно истинско българско патриотично вино, купаж от два сорта – мавруд и рубин, отлежало в българска дъбова бъчва.
Свилен Георгиев, технолог на „Малката звезда“

Очакваме позитивен ефект след края на конкурса и широкото му медийно отразяване. Веднага след като информацията за отличените вина бе разпространена, се почуства позитивният ефект – и търговци и клиенти започнаха да се интересуват от виното. Предлагаме го с базова цена от 19.50 лева от избата.
Реализираме продукцията си главно чрез специализирани магазии и в ресторанти. Годишно произвеждаме между 70 и 100 хил. бутилки. Износът ни е минимален, основно за Германия и Китай, тепърва започнахме да работим в тази посока. Конкуренцията стана твърде голяма и все повече ще се фокусираме върху маркетинга.
След това първо международно признание нашата “Малка звезда” заблестя по-силно.
Николай Чорбаджийски, „Орбелия“

Пазарът ни приема добре. Нашата цел е да предлагаме вина от местни сортове и да ги популяризираме. Такива са сандански мискет, мелник, широка мелнишка лоза, ранна мелнишка лоза, засаждаме и лозя с рубин. Общо насажденията ни са над 120 дка.
Веселин Рашев, „Марвин“

Винарската ни изба е създадена през 2005 година в землището на с. Хаджи Димитрово, обл. Ямбол, на 20 км. от Сливен, в долината на тракийските царе. Имаме около 1000 дка собствени лозя, основните сортове са каберне совиньон, мерло, сира, шардоне, вионие.
Продаваме единствено на вътрешен пазар, нямаме износ и сме съсредоточени в нашия регион – Сливен, Ямбол, Бургас. Нашата цел е да си останем бутикова изба, вината ни са в ограничени количества – по около 3000 бутилки от вид.”
Никола Зикатанов, собственик на „Вила Мелник“

Намираме се до село Хърсово, на 5-6 километра от Мелник, и сме типичен представител на тероара в този най-югозападен край на страната. Лозята ни са на 12-13 години, а винарната е произвела само три реколти досега. Тя е модерна и предназначена за туризъм.
Награденото ни вино е от първата реколта 2013, направена в нашата нова винарна. Това е и първото ни участие в този конкурс. Резултатът показва на какво е способен екипът ни. Според мен само получаването на златни медали не е достатъчно. Трябва да има и добра презентация на виното, както и добро присъствие в търговската мрежа. Започнахме с наш собствен търговски екип. Повече от 90% от продукцията продаваме в страната. Стартирахме и износ, имаме първи успехи в Яповния, САЩ и няколко европейски страни. Стигнахме до тези пазари чрез участията си в изложения.
Засега не е на дневен ред да разширяваме обема си на производство, а се фокусираме върху стабилизиране на качеството. Имаме доста сортове, идеята ни е да правим малки по обем серии от качествени вина, като обръщаме внимание на местните сортове. Работим основно с български бъчви и смятаме, че чарът на нашите вина до голяма степен се дължи както на българските сортове, така и на отлежаването именно в български дъб, който е специфичен и не отстъпва на прехвалените френски бъчви.”
Петър Иванов, маркетинг и продажби, „Марян“

Кръстихме избата на село Марян, мястото, където с много отдаденост правим нашите вина, а необикновената история на селото е свързана с легендата за красивата Кера Тамара – дъщеря на цар Иван Александър и сестра на цар Иван Шишман.
Работим с три бели и три червени сорта. От белите имаме димят, совиньон блан, шардоне, от червените – каберне совиньон, каберне фран, мерло. Лозето не е собствено. Трябват поне 7 години, за да влезе едно лозе в пълно плодоотдаване, а ние сме на пазара от пет години. Но го контролираме с помощта на нашият технолог Стефан, който 20 години е аграном и с това се занимава – сади и консултира доста лозари.
За първи път участваме в международния конкурс и ето, че получихме два медала – златен за Maryan Ivan Alexander Grande Cuvee 2013 и сребърен за Maryan Queen Elena Cuvee 2013.
И двете вина са купаж от каберне совиньон, мерло, каберне фран и пети вердо в различни съотношения. Златният медалист е 60% КС, 20 КФ, 10% мерло и 10% ПВ, отлежало една година в дъбови бъчви, стари, употребявани, на четвърто и пето зареждане. Идеята на старите бъчви е да се запази плодовият характер, който идва с гроздето, вместо да се притъпи с дъба.
Много сме щастливи. Това е световно признание, показва, че работим в правилната посока и ни насърчава да продължаваме. Иска ни се догодина да имаме отличия и за белите вина. Совиньон бланът ни беше на ръба на сребърния медал, две точки не му достигнаха.
Искаме да разширим бизнеса си с нови сортове, нямаме нужда от износ. Сега работим с димят, доскоро бяхме единствените. Идеята е да развиваме и подпомагаме българските сортове, малко се работи с тях. Произвеждаме 42 хил. бутилки засега. Капацитетът ни е 50 хиляди и винарната е така конструирана, че да не го надхвърля. В противен случай процесът няма да може да бъде контролиран.
Пращаме проби само на международни конкурси. Имаме бронз от „Декантер” в Лондон за „Куин Елена” от реколта 2011. От „Мундос Вини“ се върнахме със сребърен медал за „Иван Александър“.

