Българският потребител консумира все повече вино за сметка на ракията
Над 50% от произведеното в България вино (700 хил. хектолитра годишно или около 54%) се консумира на вътрешния пазар, показват усреднените данни за последните 5-6 години, каза Радослав Радев, председател на Националната лозаро-винарски камара, по време на официалното откриване на Световния конгрес по лозарство и винарство, на който България е домакин. По думите му преди 20 години едва 20 на сто от българската винена продукция се е реализирала на пазара в страната. Тенденцията показва, че винената култура на българския потребител расте, както и качеството на българските вина.
Благоприятните климатични условия и богатото почвено разнообразие са предпоставка за разнообразие от тероари. В юридически смисъл България се разделя на два големи района, отбеляза Радев. Това са Дунавската равнина и Тракийската низина, които са райони за производство на вина със защитено географско указание. В страната има и 55 района за производство на вина със защитено наименование за произход. По думите на Радев емблематичните за България винени сортове са Мавруд, Памид, Рубин и Мелник и желанието на брашна е да работи именно за развитието на техния потенциал.
Лозовите насаждения в България са общо 67-68 хил. ха. От тях 16 700 ха, или повече от една четвърт, са новите насаждения, които са резултат от изкореняване на стари лозя и засаждане на нови, като част от стратегията за оптимизиране на българския лозарски потенциал. По данни на камарата производството на винено грозде средно за последните години е около 160 хил. тона годишно.
Броят на винопроизводителите в България е 263, а годишното производство на вино е 1.3 млн. хектолитра, каза още Радев, като посочи, че цифрата не включва домашното производство, което според него достига до около 140 – 150 хил. т на година.
Преобладават продажбите на вътрешния пазар, които са от порядъка на 700 хил. хектолитра. Зад граница се реализират около 600 хил. хектолитра от произведеното в страната вино (60% на пазара на ЕС и 40% – в трети страни). Основните пазари са Полша, Русия, Великобритания, Китай, САЩ, Чехия, Швеция, балтийските страни и др., посочи Радев, като допълни, че продажбата на вносни вина в България е едва 50 хил. хектолитра.
По думите на председателя на винарската камара оff-trade продажбите формират 90% от обема, но 30% от стойността в общите продажби на вино, докато оn-trade реализираните количества са 10%, но генерират 70% от стойността. Почти изравнени са дяловете на червеното и бялото вино, с минимална разлика в полза на червеното, което е исторически подкрепено от традицията, подчерта Радев. Според него интересен феномен е ръстът в консумацията на розе. До края на миналия век то е присъствало съвсем символично на българския пазар, но за последните 15-20 години успява да заема пазарен дял от 5% в обем и 8% в стойност, с тенденция към растеж.
Промяна в навиците на потребителите се наблюдава и по отношение консумацията на традиционната за страната ракия, която отстъпва от позициите си в менюто на българина за сметка на виното, изтъкна още Радослав Радев.
Винената дегустация е нашата спортна дисциплина
Ако желаете да научите за нашите бъдещи спортни надпревари, драснете отдолу един имейл