Безплатна доставка над 60 лв.

Над половината от българското вино се реализира на вътрешния пазар

Над половината от българското вино се реализира на вътрешния пазар

Българският потребител консумира все повече вино за сметка на ракията

Над 50% от произведеното в България вино (700 хил. хектолитра годишно или около 54%) се консумира на вътрешния пазар, показват усреднените данни за последните 5-6 години, каза Радослав Радев, председател на Националната лозаро-винарски камара, по време на официалното откриване на Световния конгрес по лозарство и винарство, на който България е домакин. По думите му преди 20 години едва 20 на сто от българската винена продукция се е реализирала на пазара в страната. Тенденцията показва, че винената култура на българския потребител расте, както и качеството на българските вина.

Благоприятните климатични условия и богатото почвено разнообразие са предпоставка за разнообразие от тероари. В юридически смисъл България се разделя на два големи района, отбеляза Радев. Това са Дунавската равнина и Тракийската низина, които са райони за производство на вина със защитено географско указание. В страната има и 55 района за производство на вина със защитено наименование за произход. По думите на Радев емблематичните за България винени сортове са Мавруд, Памид, Рубин и Мелник и желанието на брашна е да работи именно за развитието на техния потенциал.

Лозовите насаждения в България са общо 67-68 хил. ха. От тях 16 700 ха, или повече от една четвърт, са новите насаждения, които са резултат от изкореняване на стари лозя и засаждане на нови, като част от стратегията за оптимизиране на българския лозарски потенциал. По данни на камарата производството на винено грозде средно за последните години е около 160 хил. тона годишно.

Броят на винопроизводителите в България е 263, а годишното производство на вино е 1.3 млн. хектолитра, каза още Радев, като посочи, че цифрата не включва домашното производство, което според него достига до около 140 – 150 хил. т на година.

Преобладават продажбите на вътрешния пазар, които са от порядъка на 700 хил. хектолитра. Зад граница се реализират около 600 хил. хектолитра от произведеното в страната вино (60% на пазара на ЕС и 40% – в трети страни). Основните пазари са Полша, Русия, Великобритания, Китай, САЩ, Чехия, Швеция, балтийските страни и др., посочи Радев, като допълни, че продажбата на вносни вина в България е едва 50 хил. хектолитра.

По думите на председателя на винарската камара оff-trade продажбите формират 90% от обема, но 30% от стойността в общите продажби на вино, докато оn-trade реализираните количества са 10%, но генерират 70% от стойността. Почти изравнени са дяловете на червеното и бялото вино, с минимална разлика в полза на червеното, което е исторически подкрепено от традицията, подчерта Радев. Според него интересен феномен е ръстът в консумацията на розе. До края на миналия век то е присъствало съвсем символично на българския пазар, но за последните 15-20 години успява да заема пазарен дял от 5% в обем и 8% в стойност, с тенденция към растеж.

Промяна в навиците на потребителите се наблюдава и по отношение консумацията на традиционната за страната ракия, която отстъпва от позициите си в менюто на българина за сметка на виното, изтъкна още Радослав Радев.

Винената дегустация е нашата спортна дисциплина

Ако желаете да научите за нашите бъдещи спортни надпревари, драснете отдолу един имейл

Добави коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X